Rijkswaterstaat realiseert aan de westzijde van Rotterdam een nieuwe snelweg: de A24 Blankenburgverbinding. Deze snelweg heeft als doel de A4 Beneluxtunnel te ontlasten en de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven naar de Randstad te verbeteren.
De Blankenburgverbinding verbindt de A20 ten oosten van Vlaardingen (noordoever) en de A15 bij Rozenburg (zuidoever) met elkaar middels een nieuwe snelweg. De A24 wordt ingepast in de omgeving en voorzien van een circa 500 meter lange landtunnel, de Hollandtunnel, op de noordoever, een onderdoorgang bij de metro naar Hoek van Holland en een circa 950 meter lange diepe tunnel onder het Scheur / de Nieuwe Waterweg . Ook wordt de A20 verbreed.
In opdracht van Rijkswaterstaat legt de combinatie BAAK de nieuwe A24 aan. Deze bouwcombinatie bestaat uit Ballast Nedam, Deme en Macquarie Capital. De combinatie is verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw, de voorfinanciering en het onderhoud over een periode van twintig jaar. Deze contractvorm wordt DBFM genoemd.
Bijzonderheden van het project zijn de zeer diepe ontgravingen bij de cut & cover tunneldelen (tot circa 30 meter diep) en de hiervoor gebruikte zeer zware combiwand constructies. Voor de trekelementen van de onderwaterbetonvloer zal gebruik worden gemaakt van ingetrilde GEWI ankerpalen met een puntniveau tot in het 2de watervoerende pakket.