Bijna dagelijks staan er files op de A13 bij Overschie en de A20 tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein in Rotterdam. Omdat weggebruikers die files proberen te omzeilen, slibben ook de lokale wegen dicht. Om deze problemen het hoofd te bieden realiseert Rijkswaterstaat een nieuwe snelweg: de A16 Rotterdam.
De A16 Rotterdam verbindt de A13 nabij Rotterdam The Hague Airport met de bestaande A16 bij het knooppunt Terbregseplein. De weg krijgt aansluitingen bij de N471 en de Ankie Verbeek-Ohrlaan. De A16 Rotterdam vervangt de huidige provinciale weg N209 tot aan de aansluiting Ankie Verbeek-Ohrlaan. Op het deel tussen de aansluiting Ankie Verbeek-Ohrlaan en het Terbregseplein komt een nieuwe verbinding. Ter hoogte van het Lage Bergse Bos bestaat de verbinding uit een landtunnel. De Rotte wordt gekruist met een tunnel.
In opdracht van Rijkswaterstaat legt de combinatie “De Groene Boog” de nieuwe A16 noord aan. Deze bouwcombinatie bestaat uit Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel en TBI. De combinatie “De Groene Boog” is verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw, de voorfinanciering en het onderhoud over een periode van twintig jaar (DBFM).
Bijzonderheden waren de plaatselijk zeer slappe en weinig draagkrachtige ondergrond in combinatie met een beperkte bouwtijd hetgeen resulteerde in zandophogingen (voorbelasting) tot ruim 15 meter hoog. Vanwege stabiliteitsproblemen is er veelvuldig gebruik gemaakt van grondwapening middels geotextielen en Bigbags.