Een dagje Texel
Samen met drie andere geotechnici werd Johan ingehuurd door de combinatie Tessel (CT). CT bestaat uit Boskalis, VWS en Arcadis. Zij werkten mee aan het geotechnische ontwerp van de versterking van de Waddenzeedijk. In totaal ging het om bijna 20 kilometer bestaande dijk die versterkt moest worden. De combinatie had een werkruimte op kantoor bij Boskalis in Nieuw-Vennep en ook een zeer grote bouwkeet op Texel bij het dorpje Oudeschild. Voor overleg met de klant HHNK (Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier) en afstemming met werkvoorbereiding, werkten ze één tot twee dagen per week op Texel. Bijzonder bij dit project was dat zowel de klant HHNK als ook de aannemer samen in één bouwkeet waren ondergebracht op het eiland.
Benieuwd hoe een typische dag op dit bijzondere project eruit zag? Lees dan verder!
04:30 uur
De wekker gaat. Help. Zou graag nog verder willen slapen. Toch maar opstaan en snel klaarmaken voor vertrek.
05:15 uur
Vertrek vanaf thuis. Er zijn nu al volop auto’s op de ring van Rotterdam. Ben dus niet de enige idioot die zo vroeg naar zijn werk gaat. Tijdens het rijden nuttig ik mijn ontbijt. Rond 6:00 uur kom ik op de ring van 020. Hier lijkt iedereen nog te slapen. Even letten op mijn snelheid met die verrekte trajectcontrole. Om 7:00 uur rij ik Den Helder binnen. Een kaartje kopen en dan wachten op de veerpont.
7:30 uur
Op de boot eindelijk mijn eerste bak koffie. Er zullen er nog veel volgen vandaag. Op de boot kan ik een klein half uurtje genieten van het mooie uitzicht over de Waddenzee. De boot is afgeladen met “klusjesmannen”: schilders, loodgieters, stukadoors… Geen idee wat die mensen allemaal komen doen. Zo groot is Texel nou ook weer niet.
8:00 uur
Ik ben op tijd bij de bouwkeet voor het eerste overleg met HHNK. Snel nog een kop koffie. Het overleg gaat over de aan te houden waterstanden buitendijks, na val hoogwater. Dit project heeft helaas een hele slechte start gehad. Tijdens de DO en UO fase, waar we ons nu in bevinden, moeten er nog veel uitgangspunten worden afgestemd met HHNK.
10:00 uur
Een spontaan ingelast overleg. Van de managers van zowel CT als HHNK krijgen wij te horen dat ‘de politiek’ besloten heeft om een dijksectie te laten vervallen. In plaats hiervan zal de plaatselijk aanwezige voorlandkering worden versterkt. Hiermee komt een projectonderdeel waar Martijn en ik al maanden aan hebben gewerkt plotseling te vervallen.
11:00 uur
Wekelijkse technisch overleg met HHNK. Tien personen aan tafel. Dit keer komt onder meer de grondwaterstand bij het binnentalud en de teensloot van de dijk ter sprake. Ook dit is na maanden praten nog steeds een discussiepunt. Als dit ‘fout’ loopt, zal dit de combinatie veel geld kosten. HHNK beweert dat het een en ander al is afgesproken met CT. Je voelt een aantal mensen van CT erg nerveus worden. Dit overleg krijgt een minder aangename sfeer.
12:00 uur
Lunch. Eindelijk weer een lichtpuntje. In de bouwkeet mag je gratis mee-eten. De lange tafel is altijd rijkelijk gedekt. HHNK en CT eten gezamenlijk (circa 30 personen tegelijk).
14:00 uur
Na de lunch worden de adviseurs (wij) bijeengeroepen door de projectmanager van CT. Men is geschrokken van de opmerking van HHNK. Het probleem van de grondwaterstand bij het binnentalud moet opgelost worden: snel en graag met een positieve uitkomst. Het overleg duurt tot het einde van de middag. Het probleem blijft deels onopgelost.
18:00 uur
Avondeten. Ook dit wordt aangeboden in de bouwkeet. Deze keer hebben we geluk: lekkere lasagne met een salade.
18:45 uur
Vertrek bij de bouwkeet. Ik ga nog even buiten kijken bij de nieuwbouw van gemaal De Schans. Er wordt gewerkt aan de uitstroomkoker van het gemaal en hiervoor is de bestaande Waddenzeedijk deels afgegraven. Met veiligheidskleding loop ik over het werk. Iedereen is al weg en ik kan op mijn gemak rondkijken. Hier doen we het uiteindelijk voor: een nieuwe, veilige dijk voor Texel.
20:00 uur
Met de veerpont vaar ik terug naar Den Helder. De avondspits is nu al voorbij en zodoende kan ik zonder files naar huis rijden.
22:15 uur
Eindelijk weer thuis. Moe. Snel naar bed. Morgen gaat de wekker weer om 5:00 uur.