Ad interim boombeheer
Mijn naam is Joep van Bergeijk. Sinds augustus 2016 ben ik werkzaam bij Interpro. Ik word vaak ingezet als directievoerder groen/grijs, adviseur bomen en weldra European Tree Manager (hoop ik, ik volg momenteel deze studie!). Ik werk bij voorkeur vanuit beginspraak, omdat ik merk dat ik daarmee meer en sneller draagvlak kan verkrijgen en de verschillende processen een kortere doorlooptijd hebben; je hoeft niet steeds opnieuw te beginnen of alternatieven uit te werken.
Een van de projecten die ik recentelijk heb gedaan, is het beheren van circa 30.000 bomen voor de gemeente Venray. Dit was een interim ‘klus’.
Na de pensionering van de vorige boombeheerder, zijn de taken verdeeld over vijf leden van team Groen. Dat dit ononhoudbaar werd, had verschillende oorzaken. De verhoogde werkdruk en onvoldoende kennis van contracten, bleken de belangrijkste hindernissen. In nauw overleg met team Groen zijn bestaande contracten tegen het licht gehouden en nieuwe contracten opgesteld, om een einde te maken aan de ad hoc uitvoer van de verschillende boombeheeractiviteiten. Hierbij konden wij werken vanuit de – door de jaren heen opgebouwde – kaders die goed doordacht bleken te zijn. Deze kaders vormden het startpunt voor het opstellen van een meerjarig Raamcontract Onderhoud Bomen, een meerjarig Raamcontract Beheersing Eikenprocessierups en een Raamovereenkomst Aanplant Bomen. Hiermee kregen wij beter vat op de budgetten en konden wij planmatiger te werk gaan en dit ook uitleggen. Dat was belangrijk omdat de gemeente bezig was achterstanden, meldingen en klachten uit het verleden weg te werken. Nu konden we ook duidelijk maken wat we gingen doen, waarom we dat in een bepaalde volgorde deden en wanneer wij daardoor in de verschillende wijken aan het werk zouden zijn.
Naast het creëren van draagvlak bij het bestuur en management, zijn wij gelijktijdig in gesprek gegaan met vakbeheerders en projectleiders van team Civiel. Ook daar bleek dat misvattingen en gebrek aan tijdig overleg soms tot stagnatie en frustratie leidde. Inmiddels is het raadplegen van de boombeheerder aan het begin van een project de standaard. De boombeheerder heeft hierdoor op zijn beurt meer tijd om proactief de vakgenoten te adviseren en de bewoners te informeren.
Het principe van beginspraak is binnen de afdeling Stad, Dorpen en Wijken niet nieuw. De verschillende teams (Groen, Civiel, Verkeer, Handhaving en Vastgoed) overleggen zelden samen. Wel krijgt ieder team een uitnodiging voor het wekelijks Groenoverleg, waar zij hun punten in kunnen brengen en toe kunnen lichten. Hierdoor weet iedereen in grote lijnen wat er speelt en kan er, desgewenst, tijdig worden ingespeeld op integrale oplossingen.
Ik kijk met plezier en tevredenheid terug op deze opdracht. Ik heb een goede basis voor de verdere ontwikkeling kunnen overdragen aan de vers aangestelde boombeheerder. Aan hem de uitdaging om zaken als circulariteit en klimaat adaptief boombeheer verder uit te rollen.