Zo werkt een werkvoorbereider civiel
Werkvoorbereider civiel Corné Klootwijk is sinds eind 2021, naast zijn werkzaamheden op ons adviesbureau, werkzaam als werkvoorbereider bij Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW). In deze on-the-job neemt hij je mee naar het poldergebied onder de rook van Rotterdam. Naast de ‘standaard’ werkzaamheden die horen bij het werkvoorbereiderschap, is hij vooral erg enthousiast over de diversiteit aan projecten en uitdagingen waar hij zijn dagen mee mag vulllen. Lees hier zijn verhaal!
Krimpenerwatte?
Voor de mensen die niet uit de regio komen – of zij die niet verder komen dan het centrum van onze Maasstad – een stukje achtergrondinformatie over het gebied.
De Krimpenerwaard is een poldergebied ten oosten van Rotterdam. Het gebied wordt omsloten door de rivieren de Lek, de Hollandsche IJssel en de Vlist en heeft een oppervlakte van circa 140 vierkante kilometer. Binnen dit gebied zijn een twaalftal kernen waarvan Krimpen aan Den IJssel en Schoonhoven de grootste plaatsen zijn.
IBKW
Het ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW) verzorgt de voorbereiding en uitvoeringsbegeleiding van civiele projecten voor de gemeentes Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard. Het IBKW is het adres voor alle technische vraagstukken in de openbare ruimte van deze twee gemeentes. Opgericht in 1943 als “technisch bureau in de Krimpenerwaard” door de verschillende gemeentes binnen de Krimpenwaard heeft het bureau een rijke ervaring aan technische vraagstukken in de polder.
(Bron: website IBKW)
Variatie, uitdaging en plezier
In mijn functie van werkvoorbereider ben ik verantwoordelijk voor de algehele voorbereiding van diverse projecten. Nadat een project door de gemeente is geïnitieerd, ben ik vanaf de definitiefase betrokken. Hierbij wordt het gehele ontwerpproces, van schetsontwerp tot aan contract en aanbesteding, doorlopen. Daarnaast worden de benodigde onderzoeken verzorgd, worden tijdens het doorlopen van de verschillende projectfases diverse ramingen gemaakt om het budget te bewaken en zijn we betrokken bij de informatieverstrekking aan de inwoners. Oftewel: de gehele voorbereidingsfase en alle bijkomende zaken worden opgepakt!
Doordat ik al vroeg betrokken ben bij de voorbereiding, gaat een project veel meer leven. Ik haal voldoening uit het zoveel mogelijk opwaarderen van de openbare ruimte en ben in de schetsfase al opzoek naar verbeteringen om tot een compleet en integraal ontwerp te komen. In één van mijn huidige projecten zit bijvoorbeeld een groot verhard parkeerplein dat door de huidige inrichting relatief veel “overtollige” verharding kent. In het huidige ontwerp gooien we deze situatie helemaal om en komt er veel meer ruimte voor groen, daarbij wordt de verkeersituatie overzichtelijker en veiliger en neemt het aantal parkeerplaatsen nog toe ook!
Naast deze technische uitdagingen en verantwoordelijkheden, is de variatie in projecten een ander groot pluspunt. Naast de welbekende reconstructieprojecten ben ik momenteel ook bezig met het vervangen van een duiker op een postzegeloppervlak, groot onderhoud van asfalt en beschoeiingen, het vervangen van verzakte vrij-verval-riolering voor een druksysteem en een tracéstudie voor een grote persleiding in het achterland van de dijkbebouwing. Kortom: gevarieerd en uitdagend werk wat ik met heel veel plezier oppak!