Op bezoek in Rotterdam bij onze 'gouwe ouwe' Marcel
Eind januari reist onze collega Nick af naar Rotterdam om collega Marcel Poot te interviewen én binnen de gemeente alvast kennis te maken met een aantal mensen in het licht van de binnenkort startende raamovereenkomt Ingenieursdiensten die aan Interpro gegund is. Bij deze reis wordt vanzelfsprekend duurzaamheid hoog in het vaandel gehouden; per trein dus! Onderweg geniet Nick van het mooie Nederlandse uitzicht bestaande uit weilanden, polders en kleine dorpjes. Maar ook van een aantal prachtige civieltechnische kunstwerken en waterwegen. Wat is Nederland toch mooi en ingenieus!
Aangekomen in Rotterdam is het op naar Dé Rottterdam, een imposant gebouw aan de Wilheminakade. Het ingenieursbureau van gemeente Rotterdam is hier gevestigd op de 40e (!) verdieping. Na een rondleiding van Marcel, met een adembenemend uitzicht over Rotterdam, en een goede kop koffie, starten de heren met het interview..
Wat is jouw levensmotto?
Geniet van het moment, maar hou wel rekening met later (CO2 footprint!). Ik kom graag in Ierland maar heb de nodige vliegschaamte. Ik worstel wel met het feit dat de auto en veerboot ook niet neutraal zijn. Ik ben eenmaal met de trein gegaan maar dat is een slechte en heel dure verbinding. De laatste keer dat ik gevlogen heb is minimaal 5 jaar geleden en dat vind ik een mooi uitgangspunt: eens in de 5 tot 10 jaar.
Je werkt al bijna 12 jaar bij Interpro, kan je ons hier meer over vertellen?
Daarvoor heb ik 10 jaar bij het oude Inter Techniek gewerkt. Waar Eric Franken (één van de directeuren van Interpro) destijds ook werkzaam was als accountmanager. Sterker nog, ik was een van de eersten die door Eric werd aangenomen in 1987 als weg- en waterbouwkundig medewerker. Binnen Interpro ben ik Senior Adviseur Stedelijk Water en doe ook opdrachten als Projectleider Rioolvervangingen.
Ik werk er nog altijd graag. Er is vertrouwen in je. Een goede, familiaire sfeer. Er zijn ruime mogelijkheden om invloed te hebben op wat je zelf doet, je kunt je werk zelf creëren en uitvoeren. Daarnaast is er zeer ruime keuze in ontwikkelmogelijkheden, ondanks dat de vraag vanuit de markt mogelijk niet direct aanwezig is.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Mijn werkdag is heel afwisselend in werkzaamheden. Ik ga hoofdzakelijk met de fiets naar het werk. 80% van het werk is binnen achter de computer, advieswerk en modelering. De overige 20% besteed ik aan projectbezoeken en locatiebezoeken voorafgaand aan een opdracht, tijdens het adviestraject en tijdens uitvoeringsfase. Ik vind het erg belangrijk om regelmatig buiten naar de locatie en het project te kijken.
Je bent vanuit Interpro gedetacheerd bij o.a. gemeente Rotterdam, hoe bevalt dat?
Ik werk minimaal 24 uur per week voor Rotterdam, als er meer werk ligt kan dit aangevuld worden tot 38 uur. Daarnaast werk ik voor de gemeente Maassluis en IBKW (ingenieursbureau Krimpenerwaard).
De korte reisafstand is voor mij geweldig, ik kan met de fiets naar werk! Daarnaast is de specialisatie en deskundigheid van het team heel inspirerend. De klimaatadaptieve aanpak van Gemeente Rotterdam als voorhoedeloper in Nederland.
Op welke manier sluit de visie van de gemeente Rotterdam aan op de visie van Interpro?
Het meelopen in vooruitstrevendheid. In Rotterdam gebeurt het! Niet lullen, maar poetsen. Verder denken dan een standaardoplossing. “De vraag achter de vraag” beantwoorden. Rotterdam is erg praktisch (kan het niet zoals het moet, dan doen we maar zoals het kan). Interpro zoekt ook altijd op een ingenieuze wijze naar oplossingen en probeert door het praktisch te benaderen op een vlotte manier verder te komen. “Het kan niet” bestaat niet.
Op welk project ben je het meest trots?
Het meest trots ben ik op de klimaatadaptieve projecten. Hoofdzakelijk de diepte-infiltratie projecten waaraan ik mee heb gewerkt bij Gemeente Rotterdam en de gemeente Maassluis.
Ik ben vanaf 2015 betrokken geweest bij de Urban Water Buffer, al vanaf de eerste verkenning (“is het mogelijk iets en waar kan het”). Er zijn meerdere projecten uitgevoerd. Ik ben er echt trots op dat ik daar een serieuze bijdrage aan heb kunnen leveren.
Waarom heb je gekozen om je door te ontwikkelen tot Adviseur Stedelijk Water?
Ik had zelf de behoefte aan specialisatie in één van de door mij drie onderlegde vakgebieden (geotechniek, stedelijk water en bodem en milieu) te verdiepen. In het verleden ben ik ook veel bezig geweest met de ondergrond in zijn geheel, zoals OO (ontplofbare oorlogsresten ) en archeologie. De meeste passie ging toch uit naar stedelijk water, ook omdat het één van de meest actuele zaken is in het kader van klimaatadaptatie.
Je valt binnen Interpro onder team Water, hoe kijk je tegen dit team aan?
Team Water bestaat uit een enthousiaste en leergierige club mensen, waarbij de ontwikkelingsrichting nog niet helemaal vaststaat en we lekker aan het pionieren zijn. Daarnaast delen we veel kennis met elkaar. Er schuilt echt een kracht in de synergie tussen die – veelal nog jonge – ambitieuze mensen; alle richtingen staan nog open!
Waar ben jij nou écht goed in, Marcel?
Ik heb 30 jaar praktijkervaring gecombineerd met actuele technische kennis op het gebied van hydraulica, modelering en toestandsbeoordelingen. Van A tot Z, in alle fasen van een project.
Opdrachtgevers kunnen bij mij terecht voor modeleringen, inspectiebeoordelingen, besteks- en tekenwerk, kostenramingen, alle mogelijke vormen van waterberging en klimaatadaptatie. Daarnaast vind ik een second opinion ergens op geven vind ik erg leuk.
Waarom zouden gemeenten, waterschappen of projectontwikkelaars moeten kiezen voor Interpro?
We zijn pragmatisch, integer en we hebben verse inhoudelijke kennis. Daarnaast kijken we niet naar een paar uurtjes. We zijn pas tevreden als u dat ook bent. We zijn altijd bezig met onszelf te verbeteren. Er vindt achteraf altijd een evaluatie plaats, wat kan beter de volgende keer.
We staan altijd open om te groeien. We zijn nooit oud om te leren. We willen altijd een grotere bijdrage leveren dan de standaard.